Headerbild

Idrottonline klubb Information

Vad händer om inte föreningen har startat idrottonline klubb sida? Hur ni ska göra för att starta en klubb sida!

- föreningens medlemmar kommer inte kunna tävla eftersom de inte kan lösa aktivitetskort för 2011

- föreningen kan inte söka LOK-stöd

Anledningen till att alla föreningar måste gå med i IdrottOnline Klubb innebär inte att ni som jobbar i föreningen måste bli webbredaktörer och sköta en hemsida, det är bara ett plus om ni vill utnyttja även den delen, utan det viktiga är att ni öppnar den administrativa delen och lägger in alla era medlemmar i registret. På kansliet kan man INTE lägga in medlemmar utan det måste föreningen göra - annars bryter vi mot lagen.

Hur gör man om man inte öppnat sin sida?
Än är det inte för sent, ni kan fortfarande öppna er sida i IdrottOnline Klubb. Det gör ni genom att utse en huvudansvarig som skickar ett e-postmeddelande till klubb@idrottonline.se som innehåller uppgifter om den som ska vara administratör (förnamn, efternamn, hemadress, postadress, telefon, personnummer ÅÅMMDD-XXXX samt e-post). Kom ihåg att ange vilken förenings sida ni vill öppna. Du kommer sedan få ett aktiveringsmeddelande på e-post när IdrottOnline behandlat er ansökan.

 

 

Årsrapport och årsavgift

 

Namn- och adressuppgifter
De adresser som finns i IdrottOnline till föreningarna är underlag till bland annat utskick. Hemsidan besöks av många som söker en skytteförening och vårt register måste därför vara så aktuellt som möjligt. Om adressaten för föreningen byts så är det viktigt att ni skriver in detta i IdrottOnline Klubb. Ange även föreningens ordförande, sekreterare och kassör. Årsrapporten kommer elektroniskt fr o m 2011.

Statistik
Som i alla ideella allmännyttiga organisationer är det viktigt att klubbar rapporterar kompletta underlag till årsredovisningen med mera. För att kunna visa både makthavarna och övriga intresserade, sportskyttes bredd som en av de största idrotterna är de siffror som redovisas in på rapporten av största vikt. Rapporten är dels underlag till den statistik som förbundet skall lämna till både Riksidrottsförbundet och SISU, Idrottens Studieförbund. I slutändan är våra statsbidrag och därmed verksamhetsgrad beroende av de redovisade siffror ni presenterar. Den numera elektroniska årsrapporten kommer att innehålla siffror över de medlemmar som har löst aktivitetskort för er förening. Om ni har medlemmar som ligger på åtgärdslistan, alltså medlemmar som inte angett hela personnumret, så räknas dessa inte automatiskt in bland medlemmar i statistiken och då är det viktigt att ni ändrar medelmsantalet så att alla medlemmar finns medräknade.

Medlem är den som betalt medlemsavgift till klubben och har stadgenlig yttrande- och rösträtt på årsmötet.

Årsavgiften
Enligt SvSF:s stadgar skall årsavgiften vara erlagd senast sista februari varje år.
För att föreningen skall kunna påverka ”sitt” distrikt och även kunna få del av diverse projektmedel och bidrag skall avgiften vara betald. Avgiften är även kopplad till en ansvars- och olycksfallsförsäkring vid klubbens olika arrangemang.

Från och med 2011 görs årsrapporteringen via IdrottOnline Klubb