Debatt: Skyttenytt
2016-09-23 i Debatt / Debatt
Prenumerera på nyheter
Du prenumererar nu på nyheter från Värmlands Skyttesportförbund.
Vi har skickat ett bekräftelsemail till .
Prenumerera via:
RSSSå har då skyttesportförbundet kommit med en nyhet.
Listan som funnits på hemsidan över vilka som löst tävlingslicens kommer inte att uppdateras längre och den går alltså inte att använda längre för att kolla upp om licens finns eller ej.
Kravet att arrangören skall kolla att licens finns kvarstår emellertid.
Enda möjligheten att leva upp till detta krav är att man skall använda Tävlingskalendern eller IndTA på skyttesportförbundets hemsida.
Såvitt jag förstår så innebär detta bl a:
A. För en tävling med föranmälan
- När du väl registrerat in deltagarna i ett tävlingsprogram (Shooter el liknande) så måste du också knappa in skyttarna manuellt även i Tävlingskalendern. (de skyttar som inte har löst licens kan du inte knappa in).
- När tävlingen är genomförd så tar du fram en resultatlista från ditt tävlingsprogram och sedan måste du också knappa in de resultat manuellt som du vill ha med i den slutliga resultatlistan i Tävlingskalendern..
B. För en tävling med anmälan på platsen
- Genomför tävlingen som vanligt med ditt resultatprogram.
- När du kommer hem skall du knappa in samtliga deltagare och deras resultat manuellt i Tävlingskalendern.
C. För en tävling där du trots allt väljer att inte använda Tävlingskalendern, men du vill gärna ha en resultatlista presenterad på hemsidan.
- Genomför tävlingen som vanligt med ditt resultatprogram. Alla skyttar skall vid anmälan om möjligt ange sitt tävlings-id som skall skrivas ned och sparas
- När du kommer hem skriver du manuellt ut en komplett resultatlista som bl a skall innehålla tävlings-id på alla deltagarna. Tävlings-id hämtar du från de uppgifter du fått från skyttarna vid anmälan. Saknas id eller om det är felaktigt så kan du bara söka upp id för skyttar i din egen förening. För skyttar som tillhör annan förening så måste du inhämta dessa uppgifter från berörd förening.
Kommer detta att fungera?????
Själv har jag föreslagit följande modell där skyttar och föreningar överhuvudtaget inte skall behöva hantera de 12-ställiga id-numren. Dessa kommer bara att finnas som sorteringsobjekt i datasystemen:
A. För en tävling med föranmälan
- Arrangören åläggs att kolla att tävlingslicens finns på deltagarna. Kontroll skall göras mot en uppdaterad lista på skyttesportförbundets hemsida.
B. För en tävling med anmälan på platsen
- Berört distrikt skall åläggas att göra stickprov från tävlingar utan föranmälan. Kontroll skall göras mot en uppdaterad lista på skyttesportförbundets hemsida.
C. Inbjudan och resultatlistor
Arrangören skall själv kunna lägga in dessa i PDF-format i Tävlingskalendern. Inget krav på tävlings-id i resultatlistorna. Har man inte själv möjlighet att lägga in dem i Tävlingskalendern på detta sätt, skall inbjudan och resultatlistor kunna skickas till en adress där man hjälper till med att få in listorna.
Vad tycker du?
Här gärna av dig med synpunkter!
klasg